Adrian Mihai, Fan Courier: Care e cea mai mare greşeală pe care ai făcut-o în business?

Adrian Mihai, CEO, Fan Courier

”De foarte multe ori am greşit, am angajat oameni nepotriviţi, neavând experienţă. Am venit cu servicii noi, despre care aveam impresia că vor rupe piaţa”, spune Adrian Mihai, CEO, Fan Courier, un business anual de peste 1 miliard de lei

Una dintre întrebările puse antreprenorilor sau celor care conduc companii din România la emisiunea „Viaţa ta este un business”, de la Aleph Business, este legată de cea mai mai greşeală făcută în business. Aproape toţi spun că nu prea au făcut greşeli majore care să aibă un impact în business – bineînţeles că se fac greşeli zi de zi. Totuşi, toţi spun că cea mai mare greşeală (sau printre cele mai mari greşeli) este legată de oameni pe care i-au angajat şi cu care au lucrat sau de situaţiile în care nu i-au dat afară la timp.

 

Bogdan Putinică, cel care de la 1 noiembrie a preluat poziţia de CEO al Microsoft România, spune că cea mai proastă decizie a fost „să-mi angajez cu CFO – director financiar – destul de târziu, era să-mi rup gâtul din capacitatea de plată a companiei. Acela a fost momentul în care am angajat un CFO, cu singurul task de a face ce face un CFO, să coordoneze numerele şi finanţele companiei. Ar fi trebuit să fac asta, poate, când am ajuns la 1 milion cifră de afaceri, în loc să trag de timp încă doi, trei ani. Cred că ne-ar fi ajutat mult să evităm dezastrul în care era să intrăm.”

Cei care au companii în România au făcut de toate şi le este foarte greu să renunţe la a face lucrurile pe care le făceau la început, adică micromanagement. De aceea, când sunt puşi în postura de a angaja pe altcineva, neavând prea mare experienţă, de multe ori dau greş, pentru că nu ştiu cum să angajeze. De cele mai multe ori, odată ce au angajat pe cineva despre care speră să fie clona lor, cred că lucrurile merg de la sine, ca şi cum ei ar fi în continuare directorii companiei. Dar lucrurile nu pot să fie ca înainte şi atunci urmează primele conflicte, care de obicei sfârşesc cu o ceartă între acţionari, patron, antreprenor, proprietarul businessului şi CEO, director general. 

 Este foarte greu să găseşti pe cineva care să conducă o companie şi să facă acest lucru într-un mod responsabil. Pentru a ajunge aici, astfel încât să se ardă etapele găsirii unor oameni de management, antreprenorii ar trebui să se gândească cum să structureze businessul încât să nu apară decizii catastrofale peste noapte, luate de directorii din fruntea companiei. În companiile româneşti este haiducie în management, de foarte multe ori se pârjolesc fântânile când proprietarul şi directorul se ceartă.

Procesul de recrutare şi de găsire a unor oameni de top, mai ales în businessurile româneşti, este extrem de greoi, şi de aceea fondatorii sau acţionarii rămân cât mai mult la cârma companiei, la operaţiunile de zi cu zi, ceea ce câteodată constituie un minus pentru business. Cu o experienţă de sute de ani în spate, multinaţionalele au reuşit să structureze atât de bine poziţia de CEO astfel încât să se facă greşeli cât mai puţine.

De multe ori businessul, aşa procedural, birocratic cum este, trebuie să nu depindă de cine îl conduce, ceea ce nu este cazul companiilor antreprenoriale. Pentru că nu au succesori, pentru că nu îşi propun de timpuriu să găsească oameni de management, la un moment dat antreprenorii, acţionarii, proprietarii se înfundă în conducerea zilnică şi pierd oportunităţile care se nasc în piaţă. Businessul din România, cel antreprenorial, este la început şi de aceea foarte mulţi spun că cea mai mare greşeală pe care au făcut-o ţine de alegerea unor oameni. Poate peste un deceniu companiile româneşti se vor structura mai bine, astfel încât să nu mai ajungă în această situaţie în care o afacere să depindă de un singur om.

FAN Courier, este o afacere de familie si membru fondator al asociației Family Business Network (FBN) România.

Asociația Family Business Network România reunește un număr de 27 de membri, număr ce este în creștere. Acești membri sunt lideri de piață în mai multe ramuri ale economiei naționale, cu o cifră de afaceri de circa 3 miliarde de Euro pe an și circa 18.000 de angajați. Președintele Family Business Network România este domnul Florin Madar, proprietar și CEO al afacerii de familie  TEMAD și, alături de doamna Anca Vlad (Fildas/Catena), Adrian Mihai (FAN Courier) și Dan Ștefan (Autonom), Gabriel Marin (Omnilogic) și  Mihaela Hărșan (Secretar General) formează Consiliul Director Family Business Network România.

Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles.

Sigla Family Business Network România

La acest moment, din Family Business Network România fac parte 29 de companii:  Adrem,  Agricin, Amset, Arena City Mall, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92, DMF Poliplast,  Electra, Eximtur, FAN Courier, Fildas/Catena, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob Piatra Neamt, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros, Sandra Trading, Secom, Secpral Pro, Skela, Tecnostar,  Temad, Tester, Transavia

Comments are closed