20 pentru 2020. Următoarea generație

 

 

Primul val al antreprenorilor care dețin o mare parte din companiile din Forbes Top 500 se apropie de momentul retragerii din afacere, așa că au început să pregătească succesiunea către familiile lor.

 

Acesta este un moment important pentru soarta marilor business-uri din România, pentru că o mare parte din antreprenorii români au trecut deja de vârsta de 60 de ani.

Barometrul european pentru afaceri de familie, elaborat de KPMG, arată că succesiunea va deveni o prioritate în următorii 5-10 ani. „Se estimează că 15,4 trilioane de dolari vor fi transferați în acest proces la nivel global până în 2030, dintre care 3,2 miliarde de dolari în Europa”, arată datele studiului.

Mai mult, 35% dintre respondenți au afirmat că intenționează să-și transfere proprietatea asupra afacerii către generația următoare, în timp ce 33% vor transmite și responsabilitățile de conducere. „Doar 27% afirmă că intenționează să transfere responsabilitățile de supraveghere, sugerând că generația actuală de lideri ar dori să păstreze controlul asupra afacerilor pentru o perioadă mai lungă de timp”, mai arată Barometrul.

În ceea ce privește ocuparea rolului de președinte sau director general, 84% dintre respondenți spun că, în prezent, au un membru al familiei care ocupa rol de președinte sau director general, însă doar 62% consideră că un membru al familiei va ocupa acest rol în anii următori.

„Raportul arată că multe dintre afacerile de familie sunt inovative și se concentrează pe schimbările necesare unui viitor prosper, iar mulți lideri vor să investească în dezvoltarea profesională a angajaților. Cu toate acestea, afacerile de familie se confruntă cu o provocare unică. Trebuie să gasească echilibrul între tradiție și inovație și să înțeleagă beneficiile pe care le poate aduce un profesionist din afara familiei pentru creșterea afacerii. Planificarea succesiunii este critică și nu ar trebui percepută ca un eveniment izolat, ci mai degrabă ca un proces de durată, pe măsură ce noile generații sunt incluse gradual în afacere”, a spus Richard Perrin, Partener, Head of Advisory, KPMG în România.

Mai mult, studiul Deloitte Global Family Business, efectuat în rândul a aproximativ 800 de companii din 58 de țări din toată lumea, inclusiv din România, arată că menținerea controlului asupra companiei este unul dintre cele mai importante obiective pe termen lung ale celor care dețin afaceri de familie, însă numai 41% dintre aceștia au încredere în planurile lor de succesiune.

Deși 68% dintre cei care conduc afaceri de familie spun că intenționează să păstreze businessul în familie, doar 26% au un plan clar de succesiune pentru poziția de director. „Majoritatea managerilor intervievați consideră esențială abordarea pe termen lung, bazată pe viziune, cultură și valori comune, care pot ajuta familia să mențină controlul asupra afacerii de-a lungul anilor”, conform studiului.

În consecință, 65% din afacerile de familie consideră că valorile după care se ghidează pe termen lung sunt mai importante decât rezultatele pe termen scurt. Cu toate acestea, 71% din afacerile de familie au planuri doar pentru următorii doi până la cinci ani, iar 6% au declarat că planurile lor acoperă doar următorul an.

„Decalajul dintre obiectivele pe termen lung și planificarea pe termen scurt în rândul afacerilor de familie poate fi recuperat doar cu ajutorul planurilor de succesiune. Deși proprietarii percep acest moment ca un eveniment îndepărtat, succesiunea este esențială pentru stabilitatea afacerii, necesită o planificare amănunțită și o pregătire solidă, întrucât este un proces de durată. În România, deja lucrăm cu clienți la pregătirea și implementarea transferului afacerii de la fondatori către moștenitori”, a declarat Dinu Bumbăcea, Partener coordonator Consultanță, Deloitte România, și liderul programului Deloitte Private, care se adresează companiilor private de toate dimensiunile, inclusiv antreprenorilor locali, IMM-urilor, startup-urilor și afacerilor de familie.

O altă concluzie importantă a studiului este că, obiectivul principal al afacerilor de familie pentru următorul an este profitabilitatea, urmat de creșterea afacerii și dezvoltarea de noi produse și servicii, astfel că aproximativ o treime dintre respondenți ar renunța la controlul asupra afacerii de familie în schimbul unui succes financiar mai mare pe termen lung.

Cel mai important ingredient pentru succesul și longevitatea afacerii îl reprezintă „agilitatea în adaptarea la schimbările din mediul de business” pentru 61% dintre cei care dețin afaceri de familie, în timp ce capacitatea de inovare se situează pe locul al doilea, urmată de situația financiară.

Family Business Network, o organizație ce cuprinde şi reprezintă interesele a 27 de afaceri de familie româneşti care depăşesc o cifră de afaceri de 5 milioane de euro, membră a European Family Businesses, urmărește să aducă la cunoștința factorilor de decizie ai statului existența și potențialul afacerilor de familie din România.

Printre cele mai cunoscute afaceri de familie din România sunt Adrem Invest, Autonom, Bog’art, Cris-Tim, Fan Courier, Fildas-Trading, Global Vision, Transavia etc.

„Un lucru este cert: dacă generaţia copiilor şi nepoţilor noştri nu se implică, afacerea de familie se vinde sau pur şi simplu dispare. Dorința și capacitatea tinerilor de a duce mai departe afacerile de familie reprezintă fundația pe care se vor construi și planurile de finanțare pe termen mediu și lung ale acestor companii”, spunea Florin Madar, Președintele Family Business Network România, în cadrul celei de-a patra ediții a evenimentului anual al Family Business Network România, cu tema „Finanţarea afacerilor de familie. Dilema NextGen: afacerea familiei versus businessul propriu”, adăugând că de succesul transferului către noua generație depinde viitorul multor branduri importante create în ultimele trei decenii în România.

Raul Doicescu, proprietarul celei mai mari companii de construcții din România, spunea, într-un interviu acordat Forbes anul trecut, că pregătește predarea ștafetei către fiul său, Bogdan Doicescu, responsabil pentru dezvoltare și pentru proiectele proprii ale Bog’Art, care a început să se implice tot mai mult în business-ul de familie. „Sigur că mă gândesc să mă retrag, iar într-un orizont de 5-7 ani aș putea să fac acest lucru. Dar ne trebuie o perioadă ca să ne acomodăm, să transmitem că business-ul va fi reprezentat de noua generație. (…) Eu sunt fondatorul, însă grupul acesta nu e condus de Raul Doicescu, ci de un Consiliu de Administrație. În prezent, împreună cu o firmă de consultanță, lucrăm cu privire la un plan de succesiune, dar în același timp, ne propunem să abordăm lucrurile diferit, să se înțeleagă atât în interiorul companiei, cât și în afara ei, că nu poți să ajungi la 200 de milioane de euro dacă nu ai o guvernanță corporativă. În esență, vorbim despre sănătatea companiei, despre un viitor care implică următoarele generații. Nu poți funcționa pe un model bizantin, după cum se trezește patronul”, spunea Raul Doicescu.

Sursa: Forbes /  KPMG în România

Comments are closed