Masa de şase miliarde de euro

La reuniunile internaţionale ale Family Business Network, atmosfera e business casual. Nu sunt telefoane sclipitoare pe masă, nici ceasuri „de scafandru”, dar o anumită eleganță discretă sugerează că persoanele prezente au o putere aparte. Putere financiară, dar și puterea unor familii cu tradiție, care uneori înseamnă sute de ani de istorie. Pentru un outsider, e intimidant să își imagineze generațiile care se aliniază în spatele acestor oameni și nivelul afacerilor. Dar un outsider nici nu va pătrunde la aceste reuniuni, unde doar familiile care deţin businessul sunt acceptate şi nici măcar un CEO nu are voie să participe.

Un mic grup de antreprenori români de top are acces liber în acest cerc exclusivist al Family Business Network , care există la nivel internațional de 23 de ani, iar la noi de anul acesta.  „Capitolul românesc” a fost deschis de câţiva oameni de afaceri prezenți în topul Forbes 500 Miliardari, precum Gabriel Marin (Omnilogic), Mircea Tudor (MB Telecom), Sorin Preda (Global Vision), alături de Florin Madar (Temad Co). Ulterior li s-au alăturat Rucsandra Hurezeanu (Ivatherm), Lucia Morariu (Eximtur), fraţii Adrian și Neculai Mihai (Fan Courier), Dan şi Marius Ştefan (Autonom) şi Laurenţiu Stan (All Electrics 95).

Rețeaua se adresează exclusiv afacerilor de mare anvergură, pe care le ajută să „iasă în lume”. FBN România vrea să cuprindă afaceri din zone cât mai diverse și să își mărească ponderea în PIB pentru a putea avea un cuvânt mai greu în fața autorităților şi a face lobby în favoarea afacerilor de familie. Până atunci își introduce membrii în rețeaua internațională, unde aceștia au ocazia de a cunoaște proprietarii unor nume precum Krug, Lavazza, Rothschild, Ferragamo, dar și persoane mai discrete, oameni din spatele unor afaceri fondate, în unele cazuri, pe vremea diligențelor.

Scopul rețelei este caritabil, educațional și științific. Ea încearcă să furnizeze ceva mai mult decât sfaturi: când unul dintre membri este în dificultate, poate spera la oportunități comerciale sau parteneriate, ca ajutor din partea „colegilor”. Pentru proprietarii unor businessuri mai mici (prin comparație cu marile nume), interesul de a fi în rețea este evident, deoarece au de câștigat din experiența celor mari. Membrii familiilor care dețin afaceri de renume mondial vin însă și ei cu plăcere la aceste întâlniri, pentru a împărtăși din propria experiență și, poate, pentru a se sfătui cu ceilalți. Problemele lor nu mai sunt creșterea afacerii, ci convingerea copiilor să o preia, iar acesta e un subiect comun de conversație, indiferent de nivelul cifrei de afaceri. „Oamenii pe care îi întâlnim sunt relaxați, afacerea lor e condusă, de obicei, de alții”, explică Mihaela Hărșan, secretarul general al organizației locale a FBN. „Ei vin la aceste întâlniri pentru a împărtăși din experiența lor, legată de familie sau de business, și au ce povesti, pentru că ambele au fost, uneori, fondate pe vremea când bărbații purtau peruci”.

În timp ce evenimentele FBN International se concentrează asupra networking-ului, FBN Europa este mai pragmatic  și se ocupă, de pildă, de stabilirea unor reguli comune de taxare. FBN România pledează activ pentru venirea investitorilor (unul dintre scopurile sale), dar lipsa consecvenței  autorităților, a planurilor pe termen lung şi nivelul contribuțiilor sociale de aici pun piedici.  În FBN nu intră decât familii care dețin o afacere de cel puțin 15 ani și care intenționează să o păstreze în familie. Alte criterii sunt corectitudinea fiscală și concurențială, producerea de bunuri sau servicii respectate în industria respectivă și implicarea în acțiuni caritabile. Pe plan mondial, International Family Business Network este prezentă în circa 56 de ţări şi reunește peste 5.600 de familii de top, care deţin şi controlează afaceri de succes în Europa, America de Nord, Asia-Pacific şi America Latină. Numai divizia europeană, European Family Businesses, reprezintă peste o mie de miliarde de euro în cifra de afaceri consolidată, 9% din PIB-ul Uniunii Europene.

La unul dintre evenimente, am socotit cifra de afaceri totală și la o singură masă ea trecea de șase miliarde de euro”, povestește Mihaela Hărșan. „Și totuși ați fi surprinși de modestia acestor persoane, care se întâmplă să vină (chiar la 70 de ani) cu o motocicletă de la aeroport, numai ca să nu întârzie la întâlnire”, adaugă ea.

La primul eveniment organizat de filiala din România, au participat reprezentanți ai unora dintre cele mai vechi companii, precum Peter Von Möller (Möller Group) sau Charles Robinet-Duffo, director executiv al Henner Group Franța. Cum regula este ca întâlnirile să se desfășoare în cele mai exclusiviste locuri, FBN România are în plan pregătirea unui eveniment special la Castelul Bran.

Sursa foto şi text: www.forbes.ro
 
Membrii Family Business Network Romania: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.

Comments are closed