Corneliu Bodea, FBN România: Afacerile de familie creează structura de rezistență a economiei noastre

Corneliu Bodea, membru, Asociația Family Business Network România

Asociația Family Business Network România a fost partener la prima ediție a conferinței cu tema „Viitorul afacerilor de familie în România”, organizat de clubantreprenor.ro joi, 6 octombrie 2022, împreună cu Revista Patronatului Român și Dynamic Business Connections.

Conferința moderată de Cezar Iulian Armașu și-a propus să reunească antreprenori, oficialități și consultanți pentru a identifica principalele soluții de dezvoltare a afacerilor de familie, un sector strategic pentru economia noastră.

Antreprenoriatul de familie reprezintă peste jumătate din totalul cifrei de afaceri

 Afacerile de familie creează și susțin valori pe termen lung. De aceea ele sunt foarte importante și creează structura de rezistență a economiei noastre: baza pe care noi ne clădim viața de zi cu zi.

Afacerea de familie din care fac parte a fost fondată, de fratele meu, acum aproape 30 de ani. Eu cred că 30 de ani, pentru România, reprezintă o perioadă destul de lungă. Afacerile, în general, nu de familie au o durată medie de viață de 30 de ani, iar în România de doar 7 ani. Probabil că și mediul economic și de predictibilitate pe care-l oferă statul nostru ajută la faptul că suntem la aproximativ o treime din durata de viață a afacerilor din alte părți. Familia noastră dorește să aducă media aceasta cât mai sus, să depășim media globală și să transmitem mai departe valorile noastre. 

Cred că mai este un lucru pe care afacerile de familie din România trebuie să-l învețe: nu este obligatoriu ca urmașii să fie implicați în managementul executiv. Câteodată este periculos pentru că nu întotdeauna sunt prezente aceleași calități”, a precizat Corneliu Bodea, membru, Asociația Family Business Network România și fondator, Adrem Invest.

Nu avem o evidențiere, o statistică, la nivel mai centralizat a afacerilor de familie

„Există un OUG 44/2004, referitor la întreprinderile individuale, PFA-urile și întreprinderile de familie, în care se statuează juridic acest concept.

Potrivit respectivei legi: este o întreprindere fără personalitate juridică, organizată de un întreprinzător persoană fizică, împreună cu familia sa. Nu există o altă specificitate a întreprinderilor de familie.

Afacerile de familie sunt considerate, cel puțin în programele naționale pe care le derulează Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, drept întreprindere. În consecință, sprijinul pe care ar putea să-l acorde instituția care se ocupă de domeniul de business din România, este pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). Deci, ele sunt sprijinite în mod indirect, fără a avea niște criterii specifice”a explicat Cristian-Mihai Laudoniu, consilier superior, Serviciul de Sprijinire a Afacerilor și Cooperație, Direcția Mediul de Afaceri, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului.

Afacerile de familie nu pot supraviețui fără investiții și mai ales fără reinvestirea unui procent cât mai mare în investiții

 „Afacerea Grafex a fost înființată de părinții mei și mătușa mea, sora mamei. Eu am venit în firmă cu mulți ani în urmă. Pregătirea mea profesională nu a fost cu gândul că mă voi întoarce în Grafex, dar a contat extraordinar de mult faptul că n-am fost forțată, ci am hotărât de una singură să mă întorc”, a afirmat Rodica Lazăr, director executiv, Grafex.

Afacerea de familie GRAFEX este o firmă românească cu capital 100% privat, înființată în anul 1996. Producător de garnituri și materiale de etanșare este liderul pieței din România, având ca cifră de afaceri 2.300.000 EUR. De asemenea, Grafex este membră a European Sealing Association.

Printre elementele cheie ale dezvoltării acestei afaceri de familie se numără: calitatea produselor marca Grafex®, care este marca înregistrată a firmei; gradul înalt de specializare în domeniul specific de activitate (etanșările), foarte buna cunoaștere a activității clienților și a aplicațiilor acestora, adaptarea continuă la cerințele venite din partea clienților, precum și permanenta inovare.

Într-o afacere de familie, directorul financiar (CFO) este egal cu directorul general (CEO)

Strategia financiară trebuie să vină să pună în acțiune viziunea proprietarului și să creeze structura de lucru. Directorul financiar trebuie să poată să faciliteze aceste lucruri. Dacă într-un mediu multinațional, CEO caută un CFO care să-l asculte și să se asigure că implementează acele decizii de sfârșit de an, așa încât bonusul să fie cum trebuie, într-o afacere de familie CFO-ul este egal cu CEO și asigură până la urmă că sunt răspunzători în fața acelei familii.

Foarte importantă este evaluarea afacerii, modul în care ne dorim să construim viitorul, căutând o continuitate, o moștenire, dar trebuie să existe și varianta B. De asemenea, într-o afacere de familie este foarte important să avem partenerii cheie; să încercăm să profesionalizăm cât de mult, în funcție de dimensiunea subliniat Ioana Arsenie, fondator, Trusted Advisor Strategy & Finance și strateg financiar.

Afacerea de familie Life Dental SPa este primul lanț de clinici stomatologice din România care funcționează după principiile stomatologiei biologice cu laser

Este foarte important să ai și o gură sănătoasă, pentru a putea avea o relație sănătoasă cu partenerii de afaceri. Nu poți să mergi la o întâlnire și să miroși a parodontoză. Este important să avem dinții curați, puternici și sănătoși, care ne vor influența viața financiară”, a precizat Ștefan Obreja, Fondator și CEO, Life Dental Spa.

LIFE DENTAL SPA îmbină tehnologii de ultimă oră (lasere dentare, echipamente EMS/ PRGF, articulatoare, imagistică 3D etc.) cu o echipă medicală înalt calificată pentru a obține doar rezultate excelente. Acest family business are la bază 3 valori:

1. Tratamente laser

Abordarea Life Dental Spa are ca obiectiv satisfacția pacienților prin adoptarea unor standarde de lucru în cadrul clinicilor noastre care să ofere un nivel ridicat al serviciilor, nivel care le-a lipsit in trecut – tratamente dentare LASER, fără freza dentară care i-a speriat pe mulți și i-a făcut să evite vizitele la stomatolog.

2. Stomatologie holistică

Concept UNIC în România, introdus chiar de fondatorul clinicilor Life Dental Spa – Dr. Cristina Obreja, prin care care sunt abordați pacienții și problemele dentare ale acestora, în sensul eliminării cauzei problemei, printr-un complex unic de terapii, extinse și dincolo de limita tratamentului din cabinet.

3. Minim invaziv fără durere

Cele două centre de atenție permanentă în cadrul tuturor manoperelor – realizarea acestora cât mai puțin invaziv posibil folosind cele mai moderne și eficiente tehnologii, precum și cu un disconfort minim pentru pacienți.

Miradex Wooden Buildings – o afacere de familie pornită din pasiunea pentru lemn

Reprezint un business de familie, care anul acesta împlinește 30 de ani, fiind și mai mare decât mine la vârstă. Aș putea să mă consider noua generație dintr-un business de familie, din care fac parte dar nu sunt asociat pe o linie de sânge, ci am venit din exterior. Sunt un outsider, dar ne-a unit pasiunea pentru domeniul de activitate.

Sunt foarte recunoscător pentru ceea ce fac. De ce-ul meu este «să fiu perseverent ca împreună să progresăm către un viitor sustenabil» și astfel îmi dedic timpul, energia și resursele în proiecte și companii care contribuie la reducerea impactului pe care clădirile îl au asupra mediului”, a povestit Daniel Butucel, managing partner, Miradex Wooden Buildings în cadrul prezentării sale.

Programul EMPRETEC, instrumentul ideal pentru dezvoltarea antreprenorială din România

Fundamentul programului EMPRETEC este dezvoltat folosind o metodologie unică a Harvard Business School, rezultată în urma unui îndelung program de cercetare inițiat și condus de către profesorul David McClelland.

EMPRETEC funcționează în România din 2003, fiind singura țară din Europa În prezent sunt peste 2.400 de absolvenți în toată țara. Acest atelier de practicare și dezvoltare a competențelor antreprenoriale durează 9 zile intensiv, fiind desfășurat egida Conferinței Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD – Geneva) și susținut de Guvernul României. Este vorba de o explorare în zona de eficiență, de calitate, de asumare de risc, căutarea oportunităților și inițiativă, de stabilirea de obiective și de planificare. Toate acestea sunt structurate și învățate, nu în mod empiric. Workshop-ul se organizează în țări considerate piețe emergente. România este prima ţară din Europa în care se implementează acest program, a explicat Sorin Matei, Consultant, Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD).

Sursa foto si text: www.clubantreprenor.ro

Membrii Family Business Network Romania: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.

 

Comments are closed