În businessurile românești bate „vântul schimbării” de generații

Cele mai de succes societăți de pe bătrânul continent sunt deținute de către familii de întreprinzători. Afacerile de familie din întreagă Europa generează peste 52% din PIB și peste 50% din ocuparea forței de muncă, în timp ce numai în regiunea centrală și de est, acestea contribuie cu 30% din totalul PIB și 38% din ocuparea forței de muncă.

O pondere de 92% din afacerile de familie din Europa Centrală și de Est sunt încă gestionate de generația fondatoare, în contrast cu 70% din afacerile din Europa Occidentală. Ceea ce înseamnă că o majoritate covârșitoare a familiilor antreprenoriale nu au trecut încă prin etapă succesiunii, adică nu au depășit faza critică a transferului între generații, o procedură extrem de complexă și provocatoare. În această situație, cunoștințele și experiență necesară pentru a gestiona și rezolva provocările acestui proces tipic afacerilor de familie sunt minime și destul de limitate în cadrul afacerilor de familie din Europa Centrală și de Est, inclusiv din România.

Lansate imediat după Revoluție, un număr important dintre afacerile românești reprezintă afaceri de familie, care se află în procesul de succesiune la generația a două. Dar, „succesiunea, ca atare, comportă o serie întreagă de provocări cum ar fi disponibilitatea fondatorilor de a realiza succesiunea, în ce măsură aceștia au succesori, cum să-i aleagă pe acei succesori, cum pot planifică în timp util respectivul proces, ca și optimizarea dintr-o perspectivă juridică și fiscală a acestuia.”, afirmă Bogdan Ion, country managing partner, EY România și Moldova.

De aceea, în opinia sa, pentru că această tranziție la noua generație să se realizeze cu succes, este nevoie de un plan de succesiune bine gândit, prevăzut din timp (chiar cu zeci de ani înainte) și perfect executat. Comunicarea succesorului este, de asemenea, critică pentru menținerea încrederii în business a părților interesate, de la angajați până la clienți, furnizori și bănci. Managerul EY adugă faptul că România se află într-o situație specială, în care cele două generații între care se realizează succesiunea au fost educate în două perioade foarte diferite din punct de vedere cultural, cu viziuni dramatic diferite: în timpul comunismului și post-1989.

Afacerile de familie, cruciale pentru stabilitatea economiei

„Guvernele încep să acorde mai multă atenție afacerilor de familie, ca unei entități separate (în mod diferit față de IMM-uri în general sau de afacerile obișnuite cu capital privat), în principal datorită contribuției acestora la economie și la viață socială în general. În plus, afacerea de familie este un subiect de interes în lumea academică. În cele mai multe țări vest-europene există catedre universitare dedicate afacerilor de familie sau centre de afaceri de familie care se ocupă de cercetare și educație asupra acestui domeniu, puternic sprijinit de grupuri de advocacy extrem de active și influențe”, susține Gabriel Marin, președinte Family Business Network România.

Declaratiile au fost facute in cadrul evenimentului Pastrarea averii peste generatii, organizat de catre asociatia Family Business Network Romania, Bank Gutmann AG si EY Romania.

Family Business Network Romania (FBN Romania) asigura membrilor sai cadrul necesar impartasirii experientelor personale in domeniul administrarii afacerii de familie si intelegerii problemelor specifice cu care se confrunta familiile in activitatile lor antreprenoriale, prin intermedierea intalnirilor si accesului la evenimente de networking locale si internationale si a contactului cu specialisti, consultanti si furnizori de know-how de specialitate. FBN Romania sustine conceptul si interesele afacerilor de familie in fata autoritatilor locale, centrale si internationale, sustine implicarea si sprijinirea unor activitati social-culturale, comunitare, filantropice sau de reprezentare a intereselor comunitatii de afaceri.

Prezent la eveniment, Johannes Volpini de Maeștri, managing director EY Austria Private Client Service, specializat în problemele afacerilor de familie, s-a axat asupra marilor obstacole în afacerile de familie, subliniind faptul că 33% dintre cele mai mari afaceri de familie din lume sunt localizate în Europa, în timp ce afacerile de familie din Europa reprezintă 85% din numărul total de companii și angajează mai mult de 144 milioane de persoane.
„Afacerile de familie s-au dovedit cruciale pentru stabilitatea economiei europene. Aceste companii au un număr record de angajați în acest moment și au continuat să investească în capitalul uman într-un moment în care Europa se confruntă cu rate mari de șomaj. Dar, în ciuda contribuției lor majore la economia europeană, multe afaceri de familie consideră mediul de reglementare presant, mai ales din punctul de vedere al impozitării”, a declarat Johannes Volpini de Maeștri.

Sursă: Wall-Street

Membrii Family Business Network Romania: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.

Comments are closed