Grupul Transavia, membru FBN, va depăşi în 2022 pragul de 1 miliard lei

Ioan Popa, fondatorul grupului Transavia

Grupul Transavia, membru Family Business România, fondat de omul de afaceri Ioan Popa a vorbit pentru zf.ro despre depășirea pragului de 1 mld. lei. După investiţii de circa 35 de milioane de euro, Transavia va deveni anul viitor independentă energetic, grupul, prin politici de achiziţie gândite din 2021 reuşind să faţă faţă preţurilor istorice la energie din 2022.

Toate acestea au fost obţinute cu un stil de management diferit faţă de cel promovat azi în manualele de leadership şi de un antreprenor care nu crede în delegarea deciziilor, în Bursă sau în alte modalităţi de a aduce bani în companie decât prin propriile forţe.

Transavia este unul dintre cele mai puternice businessuri de familie româneşti, cu o experienţă de peste 30 de ani pe piaţă. Grupul are 28 de ferme de creştere a păsărilor, localizate în opt judeţe din România, iar după afacerile consolidate de 953 de milioane de lei din 2021, anul acesta a depăşit pragul de 1 mld. lei.

„Important este să îţi stabileşti obiectivele şi metodele prin care să le realizezi. Asta am făcut de 31 de ani“, a spus Ioan Popa, preşedintele Transavia, într-un nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial realizat de ZF alături de First Bank. Popa spune că, pentru el, important a fost mereu să îşi conserve ceea ce a creat şi că niciodată obiectivele setate nu au pus în pericol ceea ce deja a obţinut. „Niciodată nu consuma din ce ai. De fiecare dată când mă trezesc, dacă am 100 de lei, în buzunar, la finalul zilei vreau să am 110 lei.“ Grupul numără aproximativ 2.300 de angajaţi şi deşi multe modele de business promovează delegarea deciziilor, Ioan Popa spune că ultimul cuvânt este mereu la el.

„Nu se mişcă nimic în această companie fără cuvântul meu. Compania este a mea şi banii sunt ai mei. Fiecare îşi face felia pe care o are. Eu nu deleg lucruri. Fiecare stă cât trebuie la serviciu, dar nu mai puţin de 8 ore.“

Mai departe, cele 28 de ferme de păsări sunt hrănite cu producţia proprie de cereale şi nutreţuri, la care se adaugă apoi trei abatoare şi o fabrică de procesare a cărnii. Lanţul este complet. „Compania noastră este organi­zată în circuit închis, noi producem tot, de la bob la furculiţă. Niciodată nu am avut pro­beme financiare în companie pentru că mereu am păstrat ce aveam la un anumit moment.“ Bursa nu prezintă vreun interes pentru Ioan Popa. De altfel, singura experienţă legată de Bursă a fost chiar delistarea unei companii din portofoliu. Nici atragerea unui partener, tot ca modalitate de a aduce bani în firmă, nu este pe placul omului de afaceri. Raţionamentul este simplu.

„Se pare că metoda mea a fost mai bună pentru că societatea mea s-a dezvoltat mult mai puternic decât altele, cu o rată de rentabilitate peste sector şi peste alte sectoare. Fiecare om de afaceri lucrează pentru două entităţi. Una este el, alta este statul. Atunci când vrei să-i mai iei şi pe alţii lângă tine, trebuie să relizezi că din ceea ce câştigi trebuie să mai dai şi altora. Eu am preferat să lucrez mai mult pentru mine fără să mă gândesc că vreau să dau din truda mea şi altora.“

De asemenea, Ioan Popa spune că cedarea conducerii se va face în mod natural, generaţiile următoare fiind deja în pregătire.

„Cât timp sunt în viaţă, sunt în activitae. Cei care mă urmează sunt şi ei în activitate. Preluarea se va face natural. În altă situaţie, eu nu fac niciun pas, voi fi la muncă în fiecare zi.“

Pe zona operaţională, spune Iona Popa, marjele se obţin analizând două elemenete, preţul de cost pentru produs şi preţul de vânzare. „Realizăm cel mai mic preţ de cost la carnea de pasăre din România pentru că suntem atenţi la costuri.“

Ioan Popa spune că pentru afacerea sa sunt trei elemente majore de cost, cheltuielile cu hrana animalelor, utilităţile (energia şi gazul) şi salariile. Înainte de criza energetică, salariile erau pe locul secund. Preşedintele Transavia spune că de exemplu achiziţiile de cereale se fac atunci când se recoltează, pentru a marca cele mai avantajoase preţuri. Pentru zona de energie, Transavia şi-a negociat din 2021 contracte solide de furnizare iar până la anul va deveni independentă din punct de vedere energetic după o investiţie de circa 35 de milioane de euro într-un mix de producţie. „Noi am avut grijă încă din 2021, am avut contracte asigurate inclusiv pentru 2022, astfel încât nivelul de plafonare (1.000 lei/MWh, conform OUG 119) a fost peste contractele pe care le-am avut noi. Ne-am mişcat. Ne-am preocupat şi de investiţii majore în energia verde. Ne-am propus ca până la finalul anului viitor să producem tot ce consumăm, 80-100%, prin fotovolice şi investiţii în cogenerare. Astfel, micşorăm costurile cu energia şi rentabilizăm şi mai mult activitatea.“ Din nou, investiţia este realizată din surse proprii, deşi există multe posobilităţi externe.

„Facem mai ieftin şi mai rapid decât cu ajutoare de stat sau alte lucruri unde investiţiile pot ajunge dublu ca şi costuri şi în loc să le faci în trei luni, le faci în 3 ani.“

Pentru anul viitor, ţinta este de a creşte afacerile cu două cifre cu o marjă de profit de două cifre.

O provocare la care antreprenorul nu are o soluţie proprie este cea legată de forţa de muncă, lucru valabil pentru întreaga economie. „Suntem ţara din UE cu cel mai mare grad de impozitare a muncii. Jumătate din salariu îl dau la stat, ori aşa nu opreşti exportul de forţă de muncă. A rămas aici forţa de muncă cu un grad precar de pregătire, iar cei mai buni au plecat şi nici nu se gândesc să întoarcă. Va trebui să ne orientăm către forţă de muncă din afara ţării, ceea ce nu este cea mai bună soluţie pentru economia ţării.“

În plan general, Ioan Popa spune că toate afacerile trebuie să reziste într-un mediu de piaţă influenţat de factorul politic, factor care de multe ori este decuplat de la realităţile de business. Acest mediu ostil este şi una dintre piedicile majore în dezvoltarea afacerilor peste un anumit prag.

„Nu o să vedeţi dezvoltări de mari companii, ci foarte mulţi antreprenori care îşi vând afacerile, nu şi le cresc. Mulţi politicieni care decid soarta unor state nu ştiu pe ce lume trăiesc şi sunt traşi cu cheiţa de altcineva. Mediul este total ostil, nu numai la noi, ci la nivel european. Europa face un act separat faţă de modul în care tratează alte state anumite lucruri.“

Ioan Popa dă exemplul Green Deal, planul de decarbonizare la nivel european, cu ţintă 2050, responsabil pe de o parte pentru creşterea preţurilor de la începutul anului 2021, dar şi pentru penuria de capacităţi energetice prin închiderea unităţilor poluatoare, cum sunt centralele pe cărbune.

„UE este responsabilă numai de 7% din emisile cu gaze de efect de seră la nivel mondial, dar vrea Green Deal. Bine este să facă toţi treaba asta, dar dacă tu eşti responsabil de 7%, cum vrei să faci o minune? Este o gândire anapoda, care nu are nicio treabă cu realitatea, care-ţi pune economia în cap, îţi îndatorează populaţia şi îi face pe oameni să traiască mai greu.“

Dar dincolo de mediul general care face dificilă dezvoltarea afacerilor mari, Ioan Popa spune că, cel puţin în domeniul său, este cu atât mai greu de lansat un business atât de mare din simplul fapt că nici oportunitatea nu mai există, dar nici voinţa antreprenorială nu mai este concentrată în acest sector industrial.

„Dacă pierzi trenul, sigur îl prinzi pe următorul, dar nu mai ajungi în acelaşi timp la destinaţie. Ceea ce am făcut eu acum 30 de ani, nu se poate face acum, nici eu nu aş mai putea. Nu aş mai putea pentru că nu mai este momentul sau oportunitatea. Nimeni nu se mai apucă acum de crescut pui. Stai la un computer, la plajă, şi te uiţi cum faci bani fără să mişti un deget. Asta e lumea de astăzi.“

 

Sursa text: www.zf.ro 

Membrii Family Business Network Romania: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.

Comments are closed