30 de ani de afacere de familie, 30 de ani de poveste și de povestit

 ”30 de ani de afacere de familie, 30 de ani de poveste și de povestit, 30 de ani de lectură, 30 de ani de bancuri, 30 de ani de zâmbete, 30 de ani de profunzime, 30 de ani de încurajari, 30 de ani de antreprenoriat, 30 de ani de implicare, 30 de ani de fapte bune”,  consemneaza blogul Autonom

Orice poveste începe cu „a fost odată” și se termină cu „au trăit fericiți”. Povestea „Ștefan și Compania” are un început, dar nu și un final, pentru că a fost atât de bine construită, încât a reprezentat un exemplu și un model pentru altele, care îi vor asigura perpetuarea.

Doamnă Elena Ștefan, în vârstă de 39 ani, era singurul anticar din Piatra-Neamț. Trăia și respira printre rafturile cărților, de unde își lua energia, își dezvolta în permanență cultura generală și unde interacționa cu o anumită categorie de oameni, cu cei iubitori de lectură și de frumos. O doamnă elegantă, elevată, de o finețe rar întâlnită și cu un suflet enorm, mama a doi copii care aveau să devină unii dintre cei mai apreciați antreprenori din România (fondatorii Grupului Autonom) și soția sau „compania” (așa cum avea să fie cunoscută ulterior) domnului Georgică Ștefan.

Inconfundabilul și șarmantul domn Ștefan s-a evidențiat, încă din copilărie, prin spiritul său antreprenorial. Copil fiind, domnul Georgică a gândit o mică afacere prin care își închiria bicicleta. Și, dacă ar fi să mergem și mai în urmă, la copilăria timpurie, vom găsi un băiețel care se oferea să le conducă acasă pe domnișoarele care veneau la mama lui, pentru a-și face rochii de ocazie. Să nu credeți însă că le conducea gratuit. Avea grijă să primească, în schimb, măcar câte o sărutare pe obraz.

Dăruit cu astfel de genă de antreprenor, nu i-a fost greu, imediat după Revoluție, să genereze multe idei inovatoare. A ajuns, la un moment dat, să aibă atât de multe, încât a fost nevoit să-și achiziționeze o colecție generoasă de pălării, pentru a le mai ține în frâu.

Și, uite așa, tinerii soți Ștefan se gândesc să pună bazele unei mici afaceri. Și cum putea începe o așa poveste, dacă nu pornind de la prima dragoste, cartea?! Și unde puteau să își așeze „cartierul general” pentru o astfel de inițiativă?! Lângă altă afacere de același fel, care avea să îi provoace și să îi testeze zilnic. Pentru că, doar înfruntând concurența, un alt business de același fel, aveau să descopere, să se descopere și să crească. Nu ca Făt-Frumos, într-o zi cât 

alții în șapte, dar armonios și cu sens. Cu sensul de a da valoare muncii lor și de a putea transmite și clienților că dragostea de carte și valoarea pe care aceasta o aduce nu este nici superficială, nici trecătoare și nici măcar nu se demodează. Iar perioada era una prielnică, iubitorii de carte luând cu asalt libraria și făcându-i pe soții Ștefan să extindă afacerea prin deschiderea a încă două puncte de vânzare de carte, ceea ce a dus la apariția primilor 2 angajați ai firmei. Iar, mai apoi, cartea s-a vândut în locuri total neașteptate: pe holurile spitalului, policlinicii și chiar  tribunalului.

Și, deși sună a poveste de succes cap-coadă, în realitate efortul a fost unul pe măsură: drumuri nenumărate în căutarea de titluri demne de oferit clienților, implicarea directă în vânzări, în strategii și dezvoltare. Și viziune în afacere, lucru nemaiauzit și testat în acele vremuri de început în ale antreprenoriatului.

Dar în această poveste avem doi protagoniști: unul, doamna Elena Ștefan, care trăia și respira carte și al doilea, domnul Georgică Ștefan, care trăia și respira antreprenoriat. Pentru că pasiunea pentru carte a fost satisfăcută într-o piață insuficient acoperită, nu a fost greu de identificat alte nevoi.

Iar într-o zi, pe când se afla în vizită în America, acolo unde fiul său, Marius, își făcea studiile, au închiriat o mașină pentru o călătorie, iar domnul Ștefan a fost uluit de-a dreptul de faptul că cineva a avut încredere să le dea mașina. Ca un flash, închirierea bicicletei i-a apărut în minte și totul a căpătat sens. Dar acum vremurile s-au schimbat, iar oamenii au găsit un nou mijloc de deplasare mai rapidă: mașina. Și te gândești să suplinești și această nevoie. Rezultatul?! Chiar funcționează. La nivel local însă lucrurile nu aveau să se dezvolte prea mult în această direcție, iar ideea chiar era una căreia să îi acorzi atenție.

Între timp copiii crescuseră, se formaseră la cele mai prestigioase școli și păreau pregătiți să se arunce în lumea antreprenorilor. Bine zis și inspirat făcut: 15 ani mai târziu, compania de închirieri auto din Piatra Neamț, Autonom, devine lider național în servicii de mobilitate, cu un parc auto de 9000 de mașini și acoperire pe întreg teritoriul României, dar și cu prezență internațională în Ungaria și Serbia.

Da, este o poveste de succes, care a trecut proba timpului și care a fost gândită și îndreptată spre viitor. Pentru că într-acolo s-au îndreptat toate acțiunile și scopurile antreprenorilor noștri. Iar în spatele poveștii se găsesc încă și mai mulți oameni, care au crezut și pus umărul zi de zi pentru ca această poveste să se întâmple, în fiecare zi mai frumos. Iar grija pentru oameni a familiei Ștefan le-a adus angajați loiali, mulțumiți și fericiți. Și nu sunt cuvinte mari, dacă ne gândim că în toate companiile grupului sunt și astăzi oameni care sunt de la început acolo: de 30, de 20 sau de 15 ani. Iar nou-veniții nu fac decât să se îndrăgostească de acest loc, pentru că este unul ideal de creștere, de învățare și de dezvoltare personală.

 

Sursa: Autonom

Autonom, este o afacere de familie si membru fondator al asociației Family Business Network (FBN) România.

Asociația Family Business Network România reunește un număr de 29 de membri, număr ce este în creștere. Acești membri sunt lideri de piață în mai multe ramuri ale economiei naționale, cu o cifră de afaceri de circa 3 miliarde de Euro pe an și circa 18.000 de angajați. Președintele Family Business Network România este domnul Florin Madar, proprietar și CEO al afacerii de familie  TEMAD și, alături de doamna Anca Vlad (Fildas/Catena), Adrian Mihai (FAN Courier) și Dan Ștefan (Autonom) și  Mihaela Hărșan (Secretar General) formează Consiliul Director Family Business Network România.

Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles.

Sigla Family Business Network România

La acest moment, din Family Business Network România fac parte 29 de companii:  Adrem,  Agricin, Amset, Arena City Mall, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92, DMF Poliplast,  Electra, Eximtur, FAN Courier, Fildas/Catena, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob Piatra Neamt, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros, Sandra Trading, Secom, Secpral Pro, Skela, Tecnostar,  Temad, Tester, Transavia

Comments are closed