Mittelstand, sectorul de afaceri de familie, considerat motorul economiei germane, se află în faţa unei crize generaţionale

În următorii cinci ani, peste 840.000 de proprietari de companii mici şi mijlocii din Germania, renumitele Mittelstand, ar putea fi forţaţi să vândă aceste afaceri în lipsa unui succesor, relevă un studiu realizat de KfW Banking Group din Germania, scrie Financial  Times.

IMM-urilor germane, subliniază că firmele Mittelstand* mai mari tratează problema tranziţiei în mod profesionist, este alcătuit din aproximativ 3,7 milioane de companii mici şi mijlocii de familie, de obicei nelistate.

Acestea sunt „motorul economiei germane“, potrivit KfW, având aproape 31 milioane de angajaţi şi reprezentând 35% din veniturile sectorului corporativ german, generând 70% din locurile de muncă şi oferind nouă din 10 programe de ucenicie pentru tineri.

Deşi peste patru cincimi dintre aceste companii au câştiguri de până într-un milion de euro anual şi mai puţin de cinci angajaţi, multe companii Mittelstand mai mari sunt lideri de piaţă la nivel mondial pe segmente de nişă.

IMM-urile germane sunt în mod tradiţional deţinute de  familie timp de mai multe generaţii şi au o perspectivă de business pe termen mai lung, neţintind maximizarea profitului pe termen scurt.

Aceste companii au de obicei bilanţuri solide, un nivel redus al datoriilor şi stau departe de pieţele internaţionale de capital.

În plus, proprietarii acestor companii tind să se retragă târziu. În medie, aceştia muncesc până la vârsta de 68 de ani, comparativ cu vârsta de 62 a salariaţilor, potrivit datelor KfW.

*Termenul Mittelstand este folosit cu două sensuri. Prima se referă la întreprinderile mici și mijlocii (IMM, germană, kleine und mittlere Unternehmen sau KMU), în funcție de numărul de angajați și de cifra de afaceri. Al doilea înțeles se referă la orice afacere condusă de o familie (nu neapărat un IMM)

Sursa: Financial Times

Comments are closed