Cine vrea să cumpere un business românesc?

Imagini pentru business magazinHoria Abrudan, unul dintre partenerii firmei româneşti de consultanţă şi evaluare Darian DRS, spune că firmele româneşti cu potenţial vor ieşi la vânzare, pentru că fondatorii nu au pregătit a doua generaţie care să ducă businessurile mai departe

Mulţi antreprenori români nu au o echipă managerială eficientă şi nici nu au construit urmaşilor motivaţia şi abilitatea de a continua afacerea şi, de aceea, le este foarte greu să lase afacerile cuiva. Sunt astfel forţaţi să vândă afacerea, iau banii, iar copiii vor moşteni un cont în bancă.

Celebrele companii germane mici şi mijlocii încep să se confrunte cu aceeaşi problemă, respectiv nu mai are cine să preia şi să conducă businessul de familie. Dar ei sunt la a patra, a cincea sau a şasea generaţie iar fondurile de investiţii abia aşteaptă aceasta oportunitate cu care nu te întâlneşti de multe ori în viaţă.

Antreprenorii români vor să cumpere active, terenuri, clădiri de birouri, tot ce reprezintă active fixe, pe care le văd în faţa ochilor, şi mai puţin vor să cumpere branduri sau poziţionări în piaţă. Până la un anumit punct, un business poate să crească organic, dar pentru a ajunge mai mare, la un moment dat, ai nevoie de achiziţia rivalior competitorilor, pentru a câştiga cotă de piaţă şi pentru a da tonul în business. 

Nici cultivarea în cadrul propriilor companii a unor organigrame profesioniste nu a fost pe lista de priorităţi a antreprenorilor români şi, din acest motiv, fie nu găsesc manageri profesionişti atunci când au nevoie, fie cei care ar putea să conducă businessuri antreprenoriale nu vor să vină să lucreze pentru patronii români. Este un cerc vicios, din care principalii câştigători sunt multinaţionalele şi fondurile de investiţii, care sunt pregătite în orice moment pentru achiziţii.

Sursa: Business Magazin 17 dec 2018

 

Comments are closed