4 membri FBN România in Top 50 Brand Finance România 2019

Patru branduri deținute de afaceri de familie membre ale asociației Family Business Network România sunt clasate în Brand Finance România 50 2019, astfel:

  • Catena (Fildas) locul 11, în urcare 6 locuri față de 2018. 
  • Fragedo (Transavia) locul 19 
  • Cris Tim locul 20, în urcare două poziții față de 2018
  • Fan Courier locul 24

 

 

 

Brand Finance România 50 2019 este un raport anual privind cele mai valoroase branduri românești, iar din studiul acestuia extragem:

  • Valoarea totală a celor 50 de branduri românești de top atinge 5 miliarde euro
  • 60% dintre brandurile din clasament au fost create și dezvoltate în ultimii 30 de ani de sectorul privat;
  • Dacia își păstrează poziția de top, chiar dacă a crescut doar cu 6%
  • Sectoarele retail, bancar și petrol și gaze domină clasamentul
  • Un peisaj mult mai dinamic, cu șase branduri intrând in clasament pentru prima oară în acest an.
  • Tendință accentuată de scădere a brandurilor deținute de stat, care pierd valoare și coboară

Valoarea însumată a brandurilor românești aflate în „Brand Finance România 50 2019” a crescut cu 17% față de anul trecut, până la 5 miliarde euro. Conform raportului publicat de Brand Finance, cea mai mare firmă independentă globală de eveluare de brand, sporul este de patru ori mai mare decât creșterea de 4.1% a economiei românești în ansamblu — încă o confirmare că brandurile puternice depășesc în performanță restul economiei.

David Haigh, CEO Brand Finance, comentează:

„Brandurile puternice cresc cu mult peste ritmul economiei naționale – iar companiile cu branduri puternice creează valoare chiar și când creșterea economică încetinește. Se conturează o dinamică solidă a brandurilor românești de top, care le pregătește pentru provocările viitorului.”

 

Topul „Brand Finance România 50 2019” este realizat de Brand Finance – cea mai mare firmă independentă globală în consultanța de evaluare și strategie de brand. Brand Finance a fost fondată în 1996, cu scopul de a construi o punte între marketing și finanțe.

Metodologia evaluării de brand.

Brand Finance calculează valoarea brandurilor din clasament folosind metoda “economiei de redevență” – o metodă de evaluare a brandurilor conformă standardelor ISO 10668 și IVS (International Valuation Standards). Această abordare implică estimarea veniturilor viitoare care sunt atribuibile brandului prin calcularea unei rate de redevență care ar fi pretinse pentru folosirea brandului, pentru a ajunge la “valoarea brandului”, definită ca beneficiul economic net pe care un proprietar l-ar obține prin licențierea brandului pe piața liberă.
Pașii acestui proces sunt următorii:

1 Calcularea forței brandului (brand strength), folosind o balanță de atribute care măsoară Marketing Investment,
Stakeholder Equity, si Business Performance. Forța brandului este exprimată printr-un scor – Brand Strength Index (BSI) – pe o scară de la 0 la 100.

2 Determinarea unei marje de rate de redevență specifice industriei respective, care reflectă importanța brandului în decizia de cumpărare – de exemplu, pentru bunurile de lux rata maximă procentuală este mai mare, pe când în industria extractiva, unde produsele sunt adesea lipsite de diferențiere, rata este mult mai mica. Aceasta determinare se face prin selectarea unor contracte de licență comparabile din baza extensivă de date a Brand Finance. 

3 Calcularea ratei de redevență. Scorul de forță a brandului (BSI) este aplicat marjei de rate de redevență, pentru a ajunge la rata aplicabilă în fiecare caz. De exemplu, dacă marja de rate de redevență în sectorul respectiv este de 0-5%, iar un brand are scorul de forță a brandului (BSI) 80 din 100, atunci rata de redevență aplicabilă pentru folosirea acelui brand în categoria respectivă va fi 4%.
4 Determinarea veniturilor specifice ale brandului, prin estimarea unei proporții din veniturile companiei care pot fi atribuite brandului respectiv. 
5 Determinarea veniturilor viitoare, în funcție de veniturile istorice, previziunile analiștilor și ratele de creștere economică. 
6 Aplicarea ratei de redevență asupra veniturilor viitoare previzionate, pentru a determina veniturile brandului.
7 Veniturile brandului după impozitare sunt actualizate la o valoare prezentă, care reprezintă valoarea brandului.

Sursa: Brand Finance

Comments are closed